Eerste stagedag

Stagelopen in Suriname: echt een ervaring!

Van 7.30 tot 13.00 u zijn de docenten op de school aanwezig. Er zitten geen ramen in de lokalen, maar een stenenmuur met een patroon van ontbrekende stenen om het lokaal enigszins te verkoelen. En ja als het regent, dan trek je de vloer toch gewoon droog, materialen worden toch niet nat. Die zijn er namelijk niet zoveel.

En wat heb je dan aan materiaal in het lokaal, Souwie? Nou dat zei ik al: niet zoveel, dus je kunt je creatieve ei hier zeker kwijt! Je beschikt over een krijtbord, een kast voor de methodeboeken uit 1988 en ieder kind heeft een tafeltje en stoel. Schriften etc. moeten de ouders zelf kopen. Verder heeft de school wel een hoop geregeld hoor.

Ze hebben een goed schoolhoofd, een RT'er, mediatheekje, gymdocente en muziekdocente. Daarnaast zijn de mensen hier erg hartelijk en open. Differentiatie kennen ze hier helaas niet en ook voorbereiding van lessen komt tijdens de les wel. Ze kunnen zomaar het lokaal uitlopen even bij de buurvrouw vragen wat er gedaan moet worden. Ook plotselinge vergadering, waardoor de kinderen zonder docent zelfstandig moeten werken, komt vaker voor.

Leerposter of ondersteunend materiaal is er trouwens ook niet, dus dat gaan we maken! Ook juffenpakkies laten we maken. Lieve docent van stage heeft ons naar de modiste gebracht die het voor ons gaat naaien voor 70 SRD (ongeveer 9,50 euro). Kinderen en docenten zijn alleen nog maar lief geweest, tot nu toe een geweldige ervaring. Morgen weer aan de slag :)

Carien

Leuk begin